tisdag 1 december 2009

Att paniksy en sjöjungfru


Helgen som nyligen passerat blev inte riktigt som jag planerat. På Torsdagen bestämde sig stortjejen för att tacka ja till ett födelsedagskalas hos en av våra grannar. Såväl allt frid och fröjd, men kalaset hade Sjöjungfru-tema och gick av stapeln tre dagar senare.Inte så lätt för er att veta, men M är en lång tjej och det finns inga färdiga maskeradkläder till henne.
What to do?!


Kära sambon tyckte att det var helt ok att jag efter jobbet gick till Dollys, det tyckte jag med, för jag kunde ju alltid okynneshandla lite tyg eller annat kul. Win-Win liksom.
Dock så fick jag världens magknip och mådde vansinnigt illa så min lilla stund i tygaffären begränsades till att försöka göra ett så sjöjungfruvänligt tyginköp som möjligt. Tråkigt...

Näväl, kom hem med ett turkosblått halt tyg, gissar att det inte innehåller så mycket naturfiber ;-), ett par meter tyll och en restbit vit krossad sammet.


På kvällen letade jag lite mönster och R gick frivilligt med på att natta lillstumpan en extra kväll (ah, skuldkänslor är bra saker... )
Det gick dock sådär. Tillslut valde jag ett Simplicity-mönster jag plockat hos Jofotex i gratislådan när jag varit där och storhandlat.
Och spenderade sedan kvällen med att försöka förstå det - det var inte särskilt 'simpelt'.


På fredagen orkade jag inte ens tänka på att sy. Det började brinna lite i knutarna.

I lördags fick jag ett par timmar på förmiddagen i syverkstaden. Jag klippte ut överdelen i ett provtyg för att se om storleken var den rätta. Som jag sagt tidigare så är M stor för sin ålder och jag hade valt att rita av mönstret i storlek 12 år och var inte säker på om det skulle passa.
Det verkade det göra så jag gick lös på "fintyget". M var med och designade in den vita volangen :-)




Övedelen blev jättebra! Jag förenklade mönstret en hel del genom att ta bort infodringar och köra alla råa kanter med rullfåll och strunta i att fålla seriöst.



M testade och sprang lyckligt omkring med den på och de två metrarna tyll över huvudet och lillasyster på släp när det smäller till.
Hon snubblar på en tröskel och trampar på sin vikta stortå. Till och med jag hör knaket!
Hon får ett jack i nagelfästet och det blöder rätt bra, och självklart gör det tokigt ont!
Detta leder till att vi inte vet om hon ska gå på kalas och jag känner mig lagom sugen på att sy en sjöjungfudräkt som inte kommer att användas. Jag lägger därmed ner jobbet på dräkten för dagen.


Söndagen kommer.
Kalaset börjar 14. Någon gång vid 09 bestämmer sig storasyster att hennes tå mår bra nog för att gå på kalas.
P.A.N.I.K!!!

Jag har ingen direkt plan för hur jag ska fixa kjolen så att den ska bli sjöjungfru-aktig.
Andas in-andas ut
Jag sveper resterande tyg runt mig och tänker att någon form av omlottkjol borde funka. Jag klipper och river av tyget i godtycklig bit. Sedan förpassar jag mig själv till syrummet.
Jag säger bara: TACK GODE GUD FÖR RULLFÅLL!
Det syns nog inte så bra på bilderna, men kjolen är sydd så att alla kanter på det blå tyget vågiga. Sedan har jag fäst tyll längst ned samt i omlotten på kjolen. Denna sydde jag fast med vanliga maskinen.


En sjöjungfrustjärt(?)/fena knåpade jag även ihop. Ritade upp den på frihand sedan sydde jag ihop de två delarna med en bit vadd för lite struktur. Man ser den kika fram på bilden nedan.



Efter jag ätit lunch och gått på en promenad i det faktiskt soliga vädret, var det dags att sätta sig vid maskinerna igen.


Storasyster hade ingen present, eftersom kära R inte har körkort så kunde inte present införskaffas på det viset, så då föll det på mig att fixa något. Jag hade ingen lust att hasta iväg till leksaksaffären så jag bestämde mig för att sy något. Jag hade EN timma på mig.
Jag sydde en liten katt i samma krossade sammet som storasyster har på en volang i överdelen. Den fick ett rosa satinband om halsen och en bjällra. Jag satt och sydde igen vändningshålet för hand när klockan var 13:57.


Det var en nöjd storasyster som kom haltandes tillbaka och berättade att födelsedagsbarnet hade lekt konstant med den lilla katten och ingen av köpeleksakerna. Det är väl ett bra betyg?


Slutet gott allting gott - men jag vill inte göra om det :-P



7 kommentarer:

Pumla sa...

Oh my lord!! Jag tycker det blev en riktigt fin sjöjungfruklänning till slut! Och vad roligt att presenten också blev uppskattad, men synd att den var så snabb att den inte hann komma på bild. Du får göra flera helt enkelt :D

Träsktanten sa...

Men herregud, människa! Vilken superkvinna du är! :) Jag är mäkta imponerad! Sjöjungfrudräkten ser ju jättefin ut, och bättre betyg på kissen kan man väl inte få? :)

Lucia sa...

Wow, jag är impad och trött av själva projektet men det blev ju superfint otroligt.

It's a house sa...

Tack för din fina kommentar inne hos mig! Oj oj oj vilket projekt, kul att jobbet du lagt ner uppskattades iaf!

Önskar dig en mysig 4:e advent!

Karolina

Jugendliebe sa...

Oj, vilken fin klänning du fick ihop på så kort tid! Och kul att den hemsydda presenten uppskattades mer än köpepresenterna :-)

Äppel Päppel sa...

WOW!!! Vilken outfit! Otroligt fin! Lägger till dig i min blogglista!

rino sa...

det blev en bra historia iaf!
och en fin sjöjungfrudräkt